Straks ga je verhuizen. Wat moet je weten en meenemen als je je gaat inschrijven bij de gemeente waar je gaat studeren? Hier vind je een handig overzicht met alles waar je aan moet denken.
Wat lees je hier?
- Inschrijven bij de gemeente
- Tips
Inschrijven bij de gemeente
Om recht te hebben op stufi ‘uitwonend’ is het belangrijk om je tijdig in te schrijven bij de gemeente waar je gaat studeren. Dit kan al 1 maand voor je feitelijke verhuizing. Ook moet je dit doorgeven aan DUO. Zo is het zeker dat je er woont en ook je stufi op tijd kan ontvangen.
Er zijn in de meeste gemeente 2 mogelijkheden om je in te schrijven:
- Online (inloggen met DigiD)
- Burger of Publiekszaken
Wat moet je bij de hand hebben:
- Een geldig identiteitsbewijs (een paspoort, Nederlandse identiteitskaart of rijbewijs)
- Bij voorkeur een huur- of koopcontract
- Als je bij iemand gaat inwonen: een toestemmingsverklaring van de hoofdbewoner
Je moet toestemming hebben van de hoofdbewoner als je verhuist naar een adres waar al iemand woont. Bijvoorbeeld als je een kamer huurt of bij iemand intrekt.
Tips bij het inschrijven
- Regel je inschrijving op tijd. Zo voorkom je dat je geen of te laat je stufi ontvangt
- Neem alle documenten mee.
- Maak eventueel vooraf een afspraak (dit kan bij veel gemeente vooraf online!)