Wat doet een luisterjuf?
– Zorgt voor de eerste opvang van klachten. De Intern contactpersoon is het aanspreekpunt bij klachten. Ouders, leerlingen en leden van het onderwijs-personeel kunnen terecht met klachten over ongewenste omgangsvormen.
– Behartigt de belangen van de klager.
– De contactpersoon is en laagdrempelige wegwijzer bij klachten. Het kan zijn dat de Intern Contactpersoon de klager door verwijst naar de extern vertrouwenspersoon.
– U kunt bij de intern contactpersoon een formele klacht neerleggen, maar ook alleen melding doen van een probleem.
– De contactpersoon heeft voor de kinderen de benaming ‘luisterjuf’. Kinderen kunnen briefjes in de ‘luistermand’ doen. Deze zijn zowel in het hoofdgebouw als in de dependance aanwezig.
– Heeft meldplicht naar bestuur bij seksuele intimidatie
– Neemt, indien gewenst, contact op met ouders bij klachten
– Zorgt voor nazorg/contact na afronding
– Neemt initiatieven in preventie- activiteiten
– Verwijst naar hulpverlenende instanties
De Intern Contactpersoon is geen vertrouwenspersoon. Een vertrouwenspersoon heeft namelijk geheimhoudingsplicht. De Intern Contactpersoon heeft geen geheimhoudingsplicht. Natuurlijk wordt er discreet omgegaan met kennis en klachten.
Aan het begin van elk schooljaar komen de interne contactpersonen (ICP-ers) op bezoek bij elke groep om zich voor te stellen en een thema aan de orde te brengen om de kinderen voorlichting te geven over onderwerpen als cyber-pesten, omgaan met verliefdheid e.a.