Tips om kinderen te laten experimenteren met verf
Tijdens het verven met kinderen stel je jezelf ongetwijfeld de volgende 2 vragen.
- Wat een troep! Hoe kan ik er voor zorgen dat ik het makkelijker op kan ruimen?
- is dit verspilling van verf of is dit kunst?
Of het nu kunst is of niet, zou het niet heerlijk zijn als alle kinderen zo vrij mogen experimenteren met verf? Hoe vaak zien we niet kleuters die al niet meer met hun handen in de verf willen, omdat ze dat vies vinden? Hoe laat je kinderen experimenteren met verf zonder dat je hele lokaal eronder komt te zitten? Daarom vandaag: simpele activiteiten waarbij kinderen lekker vrij kunnen ontdekken!
Tips om zo weinig mogelijk rotzooi te maken tijdens het verven
- bedek de tafels met vuilniszakken die je hebt open geknipt. Na afloop kun je deze zo weg gooien, en zijn je tafels weer schoon
- plak het papier met schilderstape vast aan de tafels, zodat het niet verschuift
- zet de verf en de materialen klaar op tafel, zodat de kinderen niet hoeven te lopen als ze eenmaal bezig zijn
- gebruik eens materialen die niet gebruikelijk zijn, zoals stukken karton (van een oude doos), proppen oude kranten, behangpapier met structuur, waterverf en oude tandenborstels.
- laat de kinderen staan bij de tafel, zo kunnen ze vrijer bewegen
- bedek de kleren door oude overhemden als verfschort te gebruiken. Laat een handige ouder elastiek in de mouwen te zetten en klittenband als sluiting te maken
- bespreek de regels vooraf met de kinderen (de verf komt alleen op het papier binnen de schilderstape, we blijven bij de tafel en raken niets aan met onze verfhanden)
- gebruik een droogkast om de werkstukken te laten drogen
Experimenteer met verven
- plak een vel papier of karton op de tafel en spuit er 2 klodders verf in 2 kleuren op. Laat de kinderen met hun vingers werken en vrij experimenteren. Ze zullen de kleuren wellicht mengen, patronen in de verf maken, de verf voelen met hun handen, hun handen ‘stempelen’ in de verf. Gebruik de vellen als ze droog zijn voor een andere activiteit
- zelfde als hiervoor, maar geef de kinderen nu allerlei materialen om mee te ‘stempelen‘, zoals ballonnen, bladeren, stukken van een eierdoos, wc-rollen, bubbeltjesplastic, kurken, etc
- geef de kinderen een verfroller (hoeveel ouders hebben er nog ongebruikte liggen thuis?) en laat ze de verf eerst uitrollen. Vervolgens kunnen ze er met de achterkant van de kwast een voorstelling in ‘krassen‘. Gebruik wel stevig papier of karton, anders scheurt het vochtige papier stuk
- voeg textuur toe aan de verf met bijvoorbeeld zand, glitter, confetti, rijst, etc. Je kunt wat kleuterlijm toevoegen voor de stevigheid
- laat vooraf eerst wat stukken schilderstape op het papier plakken, laat de kinderen experimenteren en verwijder dan de tape. Tadaaaa!
- geef de kinderen iets anders dan een kwast om mee te verven, zoals een prop kranten, wattenbollen of -staafjes, een schuursponsje, veren, takjes of zelfs de stengels van een wortel. (toen wij voor een proefles wortels in de klas aten, bewaarde ik de ‘kopjes’ en liet de kinderen daarna ermee verven)
- laat één helft van het papier verven, en vouw het papier dan dubbel. Spannend, wat zal er gebeuren? (je kunt het papier het beste zelf eerst dubbelvouwen, de kinderen laten verven, en dan het papier openvouwen en de andere kant op klappen)
- leg een stuk papier in de deksel van een schoenendoos, laat er wat verf in vallen en leg er 2 knikkers in. Het kind mag de deksel heen en weer bewegen, zodat de knikkers door de verf rollen en een patroon maken. Let er op dat de knikkers groot genoeg zijn en de verf dun genoeg, anders zal de knikker niet goed rollen. Een alternatief: rol een stuk papier op en stop het in een Pringles-bus. Laat er wat verf in vallen, doe er een paar knikkers in, deksel erop en schudden maar!
- leg een papier in een schoenendoos, en laat de kinderen met tandenborstels verf spatten door er met hun duim overheen te gaan. Maak de verf wat wateriger als dat nodig is
- zet een muziekje op, en laat de kinderen verven, geïnspireerd door de muziek!
- laat kinderen met een plastic autootje door de verf ‘rijden’. Je kunt ze zelfs de ‘liggende acht’ laten oefenen, dan maken ze een racebaan!
Proces van verven is belangrijker dan het resultaat
Het proces is belangrijker dan het product, observeer tijdens het werken de motoriek van de kinderen. Werken ze vanuit hun schouders, ellebogen, bewegen beide armen soepel, heeft het kind een voorkeurshand? Vooral kinderen die thuis erg schoon moeten blijven vinden het misschien moeilijk zich over te geven aan de ‘vieze’ verf. Of misschien vinden ze het juist wel heerlijk! Vooral voor kleuters is het nog zo belangrijk de verf te ervaren met het hele lichaam.
En nog een laatste tip: heb jij ergens een groot schilderij dat je echt te lelijk vindt om op te hangen? Laat de kinderen het doek bewerken met kleuren die bij jouw interieur passen, en je hebt een nieuw kunstwerk om op te hangen!