Webdesign tips komen uitstekend van pas als je van plan bent om een origineel ontwerp te maken. Het is echter ook van belang om rekening te houden met de doelstelling van de website. Een design kan er nog net zo mooi uit zien, maar als het de bedoeling is om producten te verkopen, is de technische kant eveneens van belang. Bezoekers moeten bijvoorbeeld gemakkelijk kunnen navigeren en bovendien speelt de zoekintentie daar een rol bij. Om deze redenen zijn er dus meerdere webdesign tips die belangrijk zijn om te weten en die daarom hier aan de orde komen.
1. Creëer een menu met een duidelijke structuur
Het is belangrijk dat bezoekers snel de weg vinden op je website. Daarom is het aan te raden om een heldere structuur aan te brengen. Bijvoorbeeld met een menu dat je duidelijk zichtbaar op je website plaatst. Naast dat het voor bezoekers prettig is als er een overzichtelijke structuur aanwezig is, hecht Google daar eveneens waarde aan.
2. Zorg voor een responsive design
Een responsive design is van groot belang om bezoekers op alle soorten toestellen gebruiksvriendelijkheid te bieden. Naast dat er bezoekers op je website komen vanaf een laptop of desktop wordt er ook steeds meer gebruik gemaakt van mobiel zoeken. Het is dan ook het beste om je website zowel mobielvriendelijk als desktopvriendelijk te maken. Je scoort bovendien beter in de zoekresultaten als er sprake is van een website met een responsive design.
3. Kies voor een uniforme uitstraling
Het is voor de herkenbaarheid goed dat je voor een uniforme uitstraling kiest. Maak daarom overal op je website gebruik van hetzelfde lettertype, kleuren en paginastructuur. Het is verwarrend en minder prettig voor bezoekers als elke pagina andere kleuren heeft of als je steeds met een ander lettertype werkt.
4. Voeg interne links toe
Het is voor de navigatie en voor SEO belangrijk om bij webdesign rekening te houden met het toevoegen van interne links. Dit is bijvoorbeeld mogelijk door bij relevante content op een andere pagina daar een interne link naartoe op te nemen. Zo kan je ook producten onderling linken of naar een contactpagina een link opnemen.
5. Houd rekening met de pagespeed
Het is voor bezoekers vervelend te moeten wachten op een webpagina die bezig is met laden. Je hebt grote kans dat er niet wordt afgewacht, maar dat de bezoeker rechtsomkeert maakt. Google houdt eveneens rekening met de pagespeed. Zorg er daarom voor dat de pagespeed optimaal is.
6. Optimaliseer visuele content
Het is uiteraard belangrijk om van meerdere soorten content gebruik te maken. Naast tekst doen afbeeldingen en video’s het goed om variatie en inhoud te bieden. Maak je van afbeeldingen gebruik dan is het belangrijk om deze te optimaliseren op formaat. Een te grote afbeelding zorgt voor het verlagen van de pagespeed. Houd daar dus rekening mee.
7. Maak gebruik van witruimte
Er zijn vele webdesign tips waar je misschien niet eens zo snel zelf bij stilstaat, maar wel opmerkt bij een ander. Als een website te weinig witruimte heeft dan oogt dit niet alleen onoverzichtelijk, maar is een tekst ook haast onleesbaar. Bovendien creëert het gebruikmaken van witruimte rust op je website.
8. Denk aan call to action knoppen
De meeste websites hebben een doel, zoals verkoop van producten, offerte opvragen of informatie aanvragen. Bezoekers laten zich graag leiden en het is ideaal om daarop in te spelen. Dit is onder meer mogelijk door duidelijk en op een onderscheidende manier call to action knoppen aan te brengen. Een CTA is wat dat betreft een belangrijk onderdeel van webdesign. Resultaten uit het verleden wijzen uit dat een CTA knop op een strategische positie en met een contrasterende kleur het beste opvallen. Oranje is bijvoorbeeld een opvallende kleur.
9. Kies voor een kleur die bij de website past
Een ander belangrijk advies als onderdeel van de webdesign tips is dat je het beste voor kleurgebruik kiest dat bij je website past. Let daarbij op het doel van de website, want een uitvaartcentrum maakt van andere kleuren gebruik dan een speelgoedwinkel. Er zijn bijvoorbeeld rustige en zachte kleuren, maar ook opvallende en felle kleurtinten.
10. Maak een herkenbare lay-out
Het maken van een herkenbare lay-out is een van de algemene webdesign tips die altijd toe te passen is. Een herkenbare lay-out voldoet aan een aantal eisen, zoals een logo dat je linksboven plaatst en een zoekbalk die je bovenin zet. Het is ook gebruikelijk en herkenbaar als de social media buttons zich onderaan de website bevinden. Herkenbaarheid lijkt misschien saai, maar door niet af te wijken van de norm, voelen bezoekers zich eerder thuis op je website. Vergeet ook niet om een contactpagina op te nemen en onderin te vermelden, indien van toepassing, wat de algemene voorwaarden van je website zijn.